در سال های اخیر رشد جمعیت و افزایش سرانه تولید فاضلاب به عنوان یکی از چالش های جوامع همواره مطرح بوده است. وضع قوانین محدودکننده جهت دفع فاضلاب به محیط زیست از سوی سازمان های مربوطه و همچنین هزینه های گزاف انتقال فاضلاب به خارج شهر و مشکلات مربوط به نگهداری از شبکه های جمع آوری فاضلاب، کارشناسان و طراحان سیستم های تصفیه فاضلاب را به سوی اجرای تصفیه خانه های محلی تحت عنوان پکیج های تصفیه فاضلاب سوق داد.

در اغلب موارد هدف از تهیه پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری استفاده مجدد از آب تصفیه شده در موارد مختلف مصرف از جمله در فلاش تانک ها، شستشوی سطوح، شستشوی ماشین، برج های خنک کننده و موارد مشابه می باشد. همچنین در برخی مراکز صنعتی امکان تصفیه آب خاکستری جهت مصرف در بخش های گوناگون صنعت به خصوص به عنوان آب سرویس نیز مطرح می باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

در بعضی موارد هدف از تهیه پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری دفع بهداشتی و محیط زیستی فاضلاب می باشد که در این مواقع پکیج به منظور رساندن ماکزیمم غلظت مواد آلاینده در آب خروجی بر پایه قوانین سازمان محیط زیست ایران طراحی و ساخته می شود. البته در این موارد اضافه نمودن فاضلاب سیاه (فاضلاب ناشی از سرویس های بهداشتی…) موجب ایجاد اشکال در فرآیند پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری نخواهد داشت و توصیه می شود به جز موارد خاص ترکیب فاضلاب های بهداشتی به صورت مختلط و توامان تصفیه شود.

روش های تصفیه فاضلاب خاکستری

استفاده از آب خاکستری تصفیه نشده برای سلامت انسان و محیط زیست خطرات بالایی دارد ، که بایستی تصفیه شده و سپس به محیط تخلیه گردد .

جهت تصفیه فاضلاب خاکستری با توجه به میزان فاضلاب خاکستری ،  کیفیت آن  ، موارد استفاده از پساب خروجی ،  روش های متعددی موجود می باشد . روش های مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب خاکستری روش های فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی و یا ترکیبی از این روش ها می باشد .

روش های بی هوازی : از جمله روش های ساده جهت تصفیه فاضلاب خاکستری در مقادیر کم ، استفاده از سپتیک تانک می باشد . که در ادامه با توجه به نوع استفاده از پساب از سیستم فیلتراسیون استفاده می گردد.

روش های هوازی: روش های بیولوژیکی هوازی از جمله لجن فعال برای تصفیه فاضلاب خاکستری و بازیافت فاضلاب خاکستری مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های شیمیایی: از روش تصفیه فاضلاب شیمیایی و کاربرد مواد منعقد کننده می توان جهت تصفیه فاضلاب خاکستری و کاهش میزان COD و BOD و مواد معلق موجود در فاضلاب خاکستری استفاده نمود . در ادامه به کار بردن سیستم های فیلتراسیون و گندزدایی جهت استفاده مجدد ازپساب پیشنهاد می گردد

 نکته ای که بایستی توجه داشت این است که فاضلاب خاکستری به دلیل بالا بودن میزان دترجنت و  چربی و همچنین بالا بودن نسبت COD به BOD ، از راندمان پایین تصفیه با روش های بیولوژیکی برخوردار می باشد .

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

در کلیه مواردی که به دلیل استفاده مجدد خطوط فاضلاب خاکستری از فاضلاب سیاه مجزا می شود پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری مورد استفاده قرار می گیرد که شامل کلیه مراکز تولید فاضلاب بهداشتی انسانی مانند ساختمان های مسکونی، واحد های تجاری، واحد های اداری، هتل ها و کلیه موارد مشابه می باشد.

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

·         راندمان خوب برای تصفیه در پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری به منظور استفاده مجدد با توجه به درخواست کارفرما و یا جهت استاندارد سازمان محیط زیست

·         نصب و راه اندازی سریع و ساده

·         حداقل ابعاد ممکن و ظاهر زیبا

·         بدون تولید آلودگی و بو

·         بهره برداری ساده

·         سازه مستحکم

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مهاب مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط : پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی